torsdag 3. juli 2008

På 2 hjul med GAWO

Ferietid. Endelig! Men selv om det er deilig og vakkert i Bergen har jeg utferdstrang. Og hva er bedre enn å ta en tur på 2 hjul. Slå gjerne følge om du vil. Jeg har kjørt et stykke alt men du kan bli med en bit av turen slik at jeg får vist deg litt av Jotunheimen og hvordan det ser ut langs veien over Valdresflya akkurat nå. Her ser du Bitihorn som ligger i Sør-Jotunheimen. Bitihorn rager 1607 meter over havet. Stilig, ikke sant? Jeg stoppet, snudde meg og tok dette bilde. Egentlig ikke så farlig å stoppe for veien er rett og fin og trafikken er ikke så heftig enda. Og med en refleksvest i tilleg, hengende å flagre tenker jeg at alle legger merke til meg.
Jeg er her nærmest alene. En og annen turist passerer i fullfart. Det er fint å kjøre Valdresflya på sommerstid, særlig nå når det er så varmt og fint som nå. Da er det deilig å bli avkjølt med litt snø som falt ifjor.
Ikke så radt lite snø heller for den ligger meter høy enda.
Og så er vi snart kommet over hele "Flya" men først et blikk bort på Per Gynt sitt rike. Det var her Ibsen sin Per tok det berømte bukkespranget. "Bukk fra oven, bukk fra vannet, møttes nu i samme stunden." Her ser du Besseggen. I hele sin lengde. Den er ikke så vanskelig å gå som enkelte sier. Det er bare et punkt midt på som kanskje kan ta motet fra noen. Jeg har gått den og syntes at det var en stor opplevelse. Så hvorfor ikke bestemme seg for en tur dit i sommer?

7 kommentarer:

ArneA sa...

"Turisten" du så passere var kanskje undertegnede.
Nordover klokken ca 8 om morgenen 21. og retur en uke senere mellom to og tre på ettermiddagen.
Det må ha vært dårlig vær en stund da vi ikke la merke til snøkantene over flya. Kanskje vi kjørte for fort.
God tur videre.

Rune Eide sa...

Et nydelig område - har kjørt det selv en gang eller to, men aldri gått over Besseggen. Nå blir det vel ikke til det heller.

Da får vi trøste oss med dine bilder!

Kathrine sa...

Hei! Smatt innom bloggen din jeg. Har dessverre ikke tohjuling enda, men drømmen der der..(Min far hadde tre sykler da jeg var barn/ungdom, to DKW veteran og en Suzuki, ingen bil. Og med fem døtre, måtte noen bli eksosryper på 60-tallet. Det ga mersmak)
Kjente og flotte fjell dette. Og Besseggen er flott ja. Snart 25 år siden jeg gikk der.
Ikke langt fra hjemplassen min heller. Og Gausdal Vestfjell(som er mitt rike) kalles ofte for forgården til Jotunheimen.
Flott tur med to hjulingen din. Takk for turen:-)))

Ønsker deg en riktig god helg:)Og fortsatt god tur!

Petunia sa...

Alle disse fjellnavnene minner meg om jobben. Navn på klær fra Bergans, Norrøna, Missing Link osv osv.
Flotte bilder og nydelig natur, Gawo! Kan tenke meg at du koser deg "On the road again"

Muffin sa...

God tur videre og kjør forsiktig, jeg følger med her vet du....

Anne sa...

Nydelige bilder GaWo, men at det var såppas mye snø ennå, det trodde jeg ikke. Ikke langt til snøfonnene der nei, men tenker nok de har fått bein å gå på nå i denne varmen.

Besseggen har jeg også gått, men leste nå her i år at det diskuteres om den skal delvis stenges for turisme, o alle fall reduseres, for "eksperter" mener det tærer på faunaen der ??? Slites som olabukser eller ??? Sjønner n ikke helt problematikkenjeg da, om det bare er fotavtrykk etter mennesker som er problemet. Hadde det vært engangsgriller og pølse-embalasje som hadde vært problemet hadde jeg skjønnt det bedre, men slike folk gidder vel ikke ta fjellskoene på, de stopper vel på næmeste rasteplass !!!! Ikke missforstå, er ikke fordømmende, bare det at disse engansgrillene i naturen irriterer meg noe kolosalt.

Flott lørdag kveld til deg, enn hvor du er.

Klem fra en venn.

GundaM sa...

Heia;)
Hørte dere var på tur i området på fredagen, men det var vel varmt i kjøredressen kan jeg tenke meg! Selv gikk jeg halvt i svime men kunder var det hele dagen;)

Stikk innom på tur nedover igejn da så jeg får testa denne sykkelen;) Hihi, neida. Sist jeg satt på en doning som dette fikk jeg beskjed om å "bli me i svingan"...Jeg skulle jo rette opp jeg da.
God tur videre og må si dere er heldige med været!