søndag 10. februar 2008

Varder

På mine turer speider jeg alltid etter en varde. Finner jeg en er det bare å se etter neste. På den måten kan jeg gå på litt ukjente stier. I skodde og regn er det ekstra viktig og finnes det ingen varder så tar jeg meg tid til å legge ut en stein eller to så jeg har et lite merke å finne tilbake til. På fjelltopper står det som oftest en varde og det er et yndet fotomotiv. Sånn som denne jeg fant idag, på toppen av Løvstakken. Men jeg har funnet varder på mindre topper enn det. Som her: på Damsgårdsfjellet. Og det hender at jeg ikke trenger å gå mange skrittene før vardene nærmest står i kø. Jeg fant tusenvis da jeg besøkte Polarsirkelsenteret på Saltfjellet i fjor sommer. Men da gikk jeg nærmest vill. Visste ikke helt hvilken retning jeg skulle ta. Da er det bedre når de står alene, som her ved Haukeligrend, Men ikke så lett å finne fram her heller. Jeg kan ikke gå på vannet!!! Den fineste varden å slå seg ned ved er den jeg finner på en topp i stålende solskinn. Sånn som her, på en skitur en påskedag på Kvamskogen. Men den aller søteste jeg har funnet på en tur er denne: Laget med omtanke, kun for å glede andre. Jeg vet at Anemone elsker VARDER. Så hva tror dere? Blir hun glad når hun finner veien hjem igjen og ser dette?

19 kommentarer:

Andrea sa...

These are gorgeous pictures. I wish I could read your language so I would know more about your beautiful pictures.

Guzzisue sa...

I recognise some of these places as we visited on our motoguzzi in 1997 see http://bikerted.blogspot.com/ for our photos

9na sa...

Nyyydelige bilder som alltid... Takk!

Klara sa...

Tusen takk for en flott varde tur.

ArneA sa...

Flott opplevelse å følge deg på tur.
Må si du imponerer som MCQueen når du stadig befinner deg utenfor de naturlige stiene kvor slike jern vanligvis ferdes.
Liker slike tema presentasjoner

Rune Eide sa...

Det jeg sa om fjellfotografering gjelder enda mer her. Du viser den store prakten i den norske fjellheimen - det være seg store fjell eller små fjell.

Du får få med deg Anemone og starte en "Vardedag" ("Week-end med Varde!")

Anne sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Anne sa...

TAKK min venn !!!! Fikk gåsehud med en gang jeg så det første bilde, og jammen ta har du ikke skrevet om meg også. Takk nok en gang kjære venn :-)

Så masse fine små varder runt på toppene rundt hytta vår skjønner du..., og jeg husker mine foreldre og mine besteforeldre fortalte de underligste historier om disse varder. Men du er ENIG, ikke sant... De er utrolig vakre der de står og markerer en topp. Et mål for en turgåer, og et punkt i terrenget, nytte for tidligere genrasjoner.

Når jeg nå er på fjellet og ser steiner stabler jeg ivei, mens andre drikker kaffe og spiser. Klarer bare ikke la vær, og sønnen gjorde helt det samme når han var mindre. nei detter er morro !!!

Anne sa...

Og så så fine bilder som du tar da....

Anne sa...

Takk nok en gang kjære venn :-)
Og får du nå mange treff på siden din, kan det være jeg som er her igjen og igjen å ta en titt...

Anne sa...

Varden nr. 7 lignet jo nesten et fallos symbol da, men det kan en vel kanskje ikke si høyt.... i frykt for at en psykiater tar meg inn til vurdering... tror han ville spist opp endel blyanter i undring over denne damen faktisk.

ha !

Anonym sa...

Å for en flott tur på mæ en mandag kveld, heldigvis at æ ikke var ute å gikk på bloggtur igår , hadde influensa i helga , så da hadde æ ikke greid å holde følge hele turen.
Super tur , som vanlig, artig med vardene, har å en del slike æ besøker i mitt nærområde der en kan skrive navn .
Flott tur , takk skal du ha!

FO - 2 sa...

Ja. Hun ble mer enn begeistret! ;)
Flotte landemerker. Fra fine turer. Kos deg med flere turer og han en fin fin tirsdag! :)

Anonym sa...

Næmmen??? Har du vært nesten hos meg?? Skal ikke forundre meg om du har kjørt forbi døra mi også;) Men det kunne jo ikke du vite! Så skøy det var å se globen vår på bloggen din:)
Har hatt skikkelig travle dager, så no gleder jeg meg til det roer seg og jeg kan bloggen igjen:) Hi hi.
Ha en hærlig dag der nede;) No må jeg studere vardene dine og se om det er flere jeg kjenner;)

Berit T sa...

Å så flotte turer du har vært på. Alltid kjekt med varder og når det er en bok å skrive i er det ekstra stas.
Har planlagt tur til topps med tvillingene i påsken, når vi er på hytta. Da går vi etter merker og på toppen kan vi se helt til Karmøy om det er fint vær. I boka må navnene inn, det er det som som trekker disse karene opp. og å se om vi bruker kortere tid enn sist.
Gleder meg å se hva du viser i morgon!
Ha en fin dag.

AnKa sa...

Nydelige bilder du deler med oss... her ligger snøen enda noen månder til.... men i dag regner det er glatt og ille...
Men ønsker deg en forstatt fin uke.

Marie sa...

Eg er også fasinert av vardar! Det får meg til å tenke på alle dei som har gått turen før meg.

Lurer på om du treff dotter mi når du er på tur på dei sju fjell omkring Bergen? Ho går mykje Stollsekleiven, men andre vegar og stiar også.

God tur :)

Anonym sa...

Varder er fine, men jeg må jo si meg enig med han derre "fjellfyren" jeg så på tv at det er synd folk lager varder i hytt og pine fordi de er ment til å finne fram med. Men jeg skjønner ikke vardesystemet så jeg hadde aldri funnet fram uansett jeg! Varder er flott, og når jeg så Ringenes herre filmene og de fyrte i varder, og det var vardevakter så synes jeg det var så flott!!!!

Muffin sa...

Tusen takk for den gjeve ugle-awarden, jeg er ikke så rent lite stolt av den! :-) Har dessuten kost meg masse med å studere de fine vardene dine, likte spesielt godt den som står midt i bekken. Tenk å samle på varder da, virkelig artig! Gleder meg til å se hva det neste blir, jeg holder et lite øye med deg vet du! ;-)