mandag 29. september 2008

Høst og kos

IMG_0036
Det regner som bare det i kveld. De vakre bladene faller rett i asfalten og gjør veibanen glatt. Jeg dropper MCkjøring, velger å holde meg ved teltet og kjøkkendisken. For i kveld skal konditoren i meg fram. Jeg liker å bake. Husker dere denne som jeg blogget om i fjor? I kveld blir det en ny eplekake.
IMG_0921
For om høsten passer det utmerket med eplekaker laget av epler fra eget tre. Så da kan jeg like godt gå i gang.
IMG_0041
Jeg finner fram alt jeg trenger. Og lager "Eplebondens beste søndagskake". ... på en mandag. Oppskrift sier du? Tja, det kan du godt få. Værsegod, her er den:

250 gr malte mandler
250 gr. sukker
4 stivpisket eggehviter
Fyll: 300 gr. eplemos (eller delte epler sånn som jeg liker å bruke)
Bland sukker og mandler i de stivpiskede eggehvitene.
Hell røren i en smurt form (eller bruk teflonform) .
Stek ved 175 gr. i ca. 20 minutter.
Ta ut formen og legg på mosen, eller eplene i gjevnt lag.
Sett kaken i ovnen igjen og stek videre i 20 minutter.
Avkjøl til neste dag. Server med stivpisket krem. Server kaken kald. Denne kaken egner seg svært godt til å fryses. Det står det i oppskriften i hvertfall :-)
IMG_0047
Nå jeg først er i farta lager jeg en kake til. Prøver ut en ny oppskrift. Sånn ser den kaken ut. Men før du får oppskriften på den må den steikes og deretter prøvesmakes.

9 kommentarer:

Petunia sa...

Nammenam!
Eplekake med is!!!!

Anne sa...

Kjenner lukta jeg, og sikler snart i tastaturer her...

Så nå renner det både fra munnen og nesa :-)))

GundaM sa...

Hmmm, eplekake...Finnes det noe bedre..? Med masse is og vaniliesaus ;)

Louise sa...

Oh, yum. I may have to translate this. Fabulous photos!

FO - 2 sa...

MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM.........!!! :)))

Turid sa...

Åhh kjente lukta av kake, viste ikke hvor den kom fra , så var det du som hadde svingt deg med sleiva.
Nydelig høst blad du har fanget med linsa di.
Tror jammen æ må åpne mel boksen æ også... stikk innom i barnetv tida så blir det vafler og kaffe.

Anonym sa...

Hei GAWO
Mmmmm...din kake så jammen god ut, og med mandler og eggehviter, yummi!
Jeg har "ørten" eplekakeoppskrifter, men det går stort sett i de som smaker best.

Masse flotte bilder hos deg nå, da. likte spessiellt de lubne barnehendene som holdt rundt et eple!
Takk for tipset mot forkjølelse.

Anne-Berit sa...

Deilig med eplekake,og den uferdige kaken i formen ble sikkert god,så nå gleder jeg meg til oppskriften.Pussig når eplekake nevnes,så er det som man kan kjenne duften...hmm yammi!

naturglede/Randi Lind sa...

Herlig! Jeg har gjærbakst igjen i frysa, så vi kan vel bytte:))))