onsdag 26. november 2008

Pølsemaker - pølsemaker

Pølsemaker, pølsemaker hvor har du gjort av deg?
Pølsemaker, pølsemaker du må ha forta deg
Ut av syne. Hvor skal vi byne.
Å lete i en by som er så stor?
Alle kjenner sangen men jeg kjenner mannen. Han er i full sving med pølsene sine. Til jul skal det være røykepølser. Dette er ikke bare pøsevev. Det er ren vitenskap. Her må alt gå etter oppskriften. Eget hus har han slik at dette blir perfekt. Røykehus,God ved og god fyr er et "must".Og ilden og røyken må passes hele tiden.Jeg tror det er røyken som gjør pølsene så gode. Eller er det de 8 sortene med krydder? Jeg har ikke pølseoppskriften og vet ikke hva de er laget av, men kanskje dette er et hint. Jeg skal i hvertfall få smake .... bare jeg finner pølsemakeren..... noen hvisket at han var reist til sjøs.

18 kommentarer:

Pernille sa...

Så koselige det var der da:) Å jeg fikk så lyst til å besøke den pølsemakeren. og lager hab vossakorv, så tar jeg direkteflyet. Om han så er til havs;) Nydelige bilder med kjempegod stemning:)

Satte gutta boys på saken om kameraet mitt. men gubben min her sier at det ikke er sjangs for kameraet mitt:( Tror jeg må på en tjyvrunde på HC's rom;)

Elisabeth sa...

Koselig blogg du har med mange fine bilder. Kommer gjerne tilbake inn hit og titter.
Wild vest-turen din høres spennende ut.

Hei då!

Turid sa...

koselige juleforberedelser det der-all hjemmelaget mat er litt vitenskap.
Du får ha ei koselig advents helg!

Rune Eide sa...

Du hadde noen fine pølser og pølsebilder - jeg skulle gjerne spist pølsene mens jeg så på bildene.

Det siste bildet var bare STORT - bedre enn 99% av det som går ut på SWF!

PS Tusen takk for den koselige kommentaren!

Ivar Østtun sa...

Oi, et røykhus. Det bringer fram minner ja. Familien min har et røykhus der vi røyke laks hver sommer. Verdens beste selvsagt :-)
Og det aller beste er å stå inne i huset og smake på laksen når den er ferdig. Da står tiden stille. Amen :-)

Marie sa...

Blir nok velsmakande pølser dette!

Klem

ArneA sa...

Hvordan blir julen uten pølser.
Kanskje det egentlig er julenissen som kommer på besøk med pølse litt senere på året

FO - 2 sa...

Dette må være verdens beste pølser! ;)
Laget i sjarmerende omgivelser.
En fin opplevelse, både for ganen og andre sanser altså.
Tror du må lokke pølsemakeren hjem fra sjøen. Han har ikke tid til slikt nå vel.... ;)
Han MÅ jo passe på pølsene! ;)

Takk for besøk på bloggen min.
MÅTTE bare uttrykke min støtte og sympati for Molly jeg også.
Det blir nok ikke så mye blogiing fremover.
Men, noen innlegg blir det sikkert før jul....

Ønsker deg ei fin første adventshelg.
Kjør forsiktig, om du skal på tur! ;)

Berit T sa...

Sikkert knallgode de!!

Dette har jeg vært med på en gang, veldig artig, mye lått og løye når pølsene skulle stappes!!
Mye røyk, men det var jo det som gav god smak.

Ønsker deg en fin adventshelg, Gawo!

Pernille sa...

Heisan:)

Jeg skal sende litt snø til deg så du får litt julestemning i adventstiden;)

Du finner du ikke meg;) Jeg er på msn med e-mailadr mi, så er jeg på facebooken og nettby. På den siste så putter du en j forran navnet og vips så er jeg der;)
Hvordan finner jeg deg?

Ha det kos i adventshelgen:)

Anonym sa...

Hjemmelagde pølser - det er liksom ikke så vanlig lengre. Det må være stas - skjønner at dette er alvor for pølsemakeren:) Du skriver så koselig og morsomt - her er det trivelig å være! Fin helg til deg! Klemmer**

Anne sa...

Å du store alpakka så vakkert det var der. Huset var jo bare helt perfekt, nydelig var det, og blir nesten litt irritert over at du ikke har vist oss det før!!!
Pølser er nok en kunst det også, og de hjemmelagede er nok de beste ja, uten tvil. Bror til min bestemor bar pølsemaker av ytke han da, og husker ennå de gode grove pølsene vi fikk da vi var små. Nå er nok dette et håndtverk som er på retur desverre.
Er faktisk ganske så glad for at jeg ikke vet hva som er i de pølsene en får kjøpt fra frysedisker jeg :-) hadde kanskje ikke smakt sågodt om en hadde visst...

Men DU!!!! I dag fikk jeg overaksende flott pakke i posten gitt... ble helt målløs og satt ut jeg... men du skal da ikke drive på slik kan du skjønne. Ndelige ord duhar skrevet også, du må tro jeg ble bra glad kjære venn. i pakken var jo alskens ting jeg skal pynte med til jul også, epleskiver har jeg jo faktisk også sett etter i år, men ikke funnet.
Nei, dette var trivelig GaWo. Du skal vite at jeg virkelig satt pris på den forunderlige pakken som kom. Skraping..., ja du vet, det blir det litt senere i kveld, liker å ha noe å glede meg til jeg, og dryger den spenningen litt :-)

Her er hektiske dager, de flyver avsted, og rekker ikke halvparten av det jeg har tenkt. Min halvdel da reiser på jobbtur til japan til uka, og da får man kanskje underlig nok litt tid til litt småpussel hjemme.

i morgen er nok en fridag heldigvis og jeg håper på noen timer utendørs :-)
Håper du også får en flott dag du også. Finner pølsemakeren også.

Varm klem fra meg til deg.

GundaM sa...

Så flotte bilder og så spennende da ;0) var jo selvfølgelig inne hos Anemone tidligere...Hihi ha en topp søndag der ute

Torsdag 1952 sa...

Hallo GAWO,
I only know Leiv-Vidar pølsemaker, Hønefoss BK sponsor, and røkt elgpølse is one of my "15o things I like", but I think zou are on the better waz with your "pølsemaker".
Hilser Hartmut

Turid sa...

Hei! Du fortjener en utmerkelse! For din flotte blogg og dine koselige kommentarer! Du finner den inne hos meg!
Turid;)

Petunia sa...

Skiltet fant jeg på et gjerde utenfor en hage nede i Kloppedalsvegen. Utenfor dette gjerdet der skiltet var satt opp, var det en liten remse med grønn plen inn mot bilvegen. Den plenen av full av hundedritt. Bare rett nedenfor skiltet så jeg tre store hauger. Burde egentlig fått med meg et bilde av det også for folk som lufter sine firbente venner i området, er tydeligvis ganske provosert!!!
Det første bildet ditt her av "røykeriet" synes jeg er så fint.

Dagny- Heim sa...

Stilig røykehus! Fekk brått lyst på julemat....
Heimafrå er eg vand med røykt pinnekjøt. Farmora mi har eit lite røykeri der ho i alle dei år har røykt laks og pinnekjøt. Det er langt frå den standaren du viser her!!! Men smaken blir god likevel :-)

Ang. bileta på bloggen, så har eg no gått over til å nytte Windows Live Writer. Då gjekk alt så mykje betre :-D

Donna sa...

Beautiful!! Happy day!hughugs