søndag 27. september 2009

En reise til Yellowstone nasjonalpark

Fikk du med deg serien om Yellowstone nasjonalpark på TV? Den gikk over 3 søndager på NRK 1. På min MC tur tvers over USA kjørte vi innom Yellowstone, så da dokumentaren ble vist på TV satt jeg som klistret. Det ble et gledelig gjensyn med et fantastisk sted. Yellowstone er verdens første og eldste nasjonalpark og allerede på 1800 tallet fikk en øynene opp for hvilket naturparadis dette er. Den 1. mars 1872 ble Yellowstone nasjonalpark opprettet. Nasjonalparken er kjempestor, hele 8983 kvadrat km og breier seg ut over 3 stater (Idaho, Montana og Wyoming). Parken ligger på et høyt platå som ligger på ca. 2800 m.o.h., og er nesten omringet av fjellkjeder fra Rocky Mountains. Noen av fjellene er 3000 til 4500 m.o.h. Fantastik å se på!!Vinterstid er det omtrent ikke mulig å komme inn hit, kun en vei er åpen, men om sommeren er alle inngangene til parken åpne. Her står vi og venter på klarsignal for å få lov til å kjøre inn. Den store hvite husvognen er "vår". Det er følgebilen som vi hadde med oss på hele USA turen.Parken er kjent for sine geysirer og den mest kjente er Old Faithful. Den kaster mengder av vann høyt til værs hvert 72 minutt. Turiser valfarter inn hit for å få med seg dette. Litt komersielt akkurat her kanskje men det er mye annet spennende å se. Dyrelivet er rikt med blant annet grizzlybjørn, brunbjørn, antiloper, ulver, bison, hjort, fugler...... og sikkert mye mye mer. Om vi ikke møtte ulv og bjørn så fikk vi i hvertfall et møte med bison. De stod tett ved veikanten og vi var litt smånervøse da vi kjørte igjennom flokken. Akkurat her ser det ikke så farlig ut kanskje, men jeg skal love deg at pulsen steg flere slag da vi fikk de store dyrene så tett innpå oss som dette. Hvordan jeg klarte å ta et bilde da vi passerte skjønner jeg nesten ikke .
I 1988 ble parken herjet av flere store skogbranner. Ennå er det tydelige spor etter den dramatikken som da utspant seg.
Om du tar turen til USA er Yellowstone nasjonalpark et område jeg anbefaler deg å besøke.
Her har jeg funnet et knippe bilder som kan friste deg enda mer til å ta turen.

11 kommentarer:

Rune Eide sa...

Tusen takk for en nydelig tur! Yellowstone er et fascinerende område som alltid har interessert meg. Hittil har det dessverre bare blitt til å fly over det. Men nå har vi dine bilder i stedet :-)

Sologbolig sa...

Fantastiske bilder. Takk for ein flott tur. Eg har følgt med på serien om Yellowstone på Tv også. Imponerende. her skulle eg ha likt og vert. Ha ein fin søndag.

Marie sa...

WOW! Tenk at du har vore der!
Flotte bilde!

Eg sat også klistra til skjermen då det programmet blei sendt.

Chi sa...

Wow...
Jeg har aldri hatt Yellowstone høyt oppe på listen over Places 2 See, men jeg fikk med meg et av programmene i serien som gikk på tv, og ble umiddelbart fascinert...

Så nå har jeg dyttet den litt høyere opp på listen likevel.

Det hjelper så klart ytterligere at du og andre anbefaler parken.

Riktig god søndag.

Petunia sa...

Du verden så liten menneskene blir i en slik storslagen natur. Veldig flotte bilder, Gawo! en bison ville vært artig å få se. Ulv og bjørn har vi jo her. Det nærmeste man komme bison her, er vel moskus (som jeg absolutt har lyst til å oppleve).
Når det gjelder avisen på bildet mitt så vet jeg ikke sikkert. BA gikk ikke over til halvformat før i 1981 for så å bli tabloidformat i 1994, så det kan faktisk være BA!
Skal spørre mine foreldre!!!
Jeg håper heller ikke at papiravisene forsvinner.

Som mine dager er sa...

Kjære vene ... for et sted! Det er så jeg nesten får lyst til å pakke å dra med en gang! Jeg har aldri satt mine ben i USA jeg, men jeg bør begynne å spare nå. Storslått natur er bare vakkert.

Jeg er ikke så veldig bereist av meg, men i morgen skal jeg ut på tur. Da går turen til Svalbard. Er invitert med på kompetansetur av SAS, Radisson og reisebyrået vårt. Gleder meg selvsagt veldig !!! Skal ta bilder ja!

Ønsker deg en fortsatt flott ute. Skal tilbake til bildene dine og se litt mer på dem ;-)

Klem fra Marit

Dagrun sa...

Nei jeg så ikke det på tv, men det ser fantastisk ut. Så variert og flott.

Turid sa...

Fikk nok ikke det med mæ på TV, men så flott at du ville dele det med mæ!
Fantastiske bilder!!

ArneA sa...

Hver gang jeg ser Bison tenker jeg på filmen Danse med Ulver og den fantastiske scenen derfra

Wenche sa...

Så flotte bilder frå ein nasjonalpark som eg godt kan tenke meg å oppleve. Skjønnar godt at du vart litt nervøs med bison så nærmt inn på deg. Takk for turen gjennom parken. Eg såg ikkje programmet, men håpar det kjem i reprise:-)

Viola sa...

Hælledussen for noen fristende bilder du har lagt ut her!! Dessverre fikk jeg ikke med meg alle og hele episodene av tv-serien om Yellowstone!! Men du og du! Har dere vært der, heldige dere er!! Dit ønsker også vi oss! Hvordan turte dere passere de bisonene, nei, det fatter jeg ikke.. :O Utrolig vakre fjell og natur!! :) Åååå, jeg har så lyst så lyst! Så herlig det må være å suse igjennom med motorsykler egentlig!! Ha en flott kveld! :)