søndag 4. november 2012

Blåmanen

Nå som MC sesongen er over for i år er det tid for å bruke beina litt mer. Jeg snører fjellskoene og setter kursen mot byfjellene. Det er en vakker høstdag, med pluss 3 grader og mange har tatt turen ut i samme ærend som meg. Av de mange fjell som omkranser Bergen velger jeg denne søndagen å gå til toppen av Blåmanen  (554 moh). Etter å ha passert "Brushytten" holder jeg til høyre og her er det mye mindre folk. Store deler av turen opp går jeg helt alene, og det bare fordi jeg valgte denne ruten :-)
De aller fleste som går videre fra "Brushytten" velger ruten til venstre, og går Blåmansveien og opp til Rundeman. Det er nydelig å gå der også og ruten byr på fin utsikt. Når en kommer til Rundeman troner den store masten på toppen (568 moh.).
 Jeg har flott utsikt der jeg går også, og masten jeg ser er den på Ulrikens topp.
 Veien opp det siste stykket er steinsatt. Jeg lurer fælt på hvem som i sin tid tok seg bryet med å lage den, for det må ha vært et stort slit.
Utsikten utover Bergen og innseilingen til byen er aldeles fantastisk. Vel verdt et langt fotostopp.
 Og så er jeg på toppen. Det er bare å nyte det. I dag var vi riktig mange der oppe men det var ikke vanskelig å finne seg en lun krok helt for seg selv for å spise nistemat og kose seg med Kvikklunchen.
 Jeg snur meg mot alle himmelretninger og fotograferer ivrig. Sender en tanke til Anne i Trøndelag, for jeg vet jo at hun er veldig glad i varder, og her opp finnes de i alle fasonger og størrelser.
 Et siste blikk i retning Ulriken.....
og så setter jeg kursen videre i retning Rundemanen.
Jeg beveger meg nå inn på "De 7 fjell" og får dermed gått 2 av fjellene, Rundeman og Fløyfjellet  før jeg returnerer via Blåmansveien.  På denne måten får jeg, i tillegg til toppen, gått en god
rundt hele Blåmanen Ikke værst.
På siste stykke nedover går jeg samme vei som jeg kom. Knatten, Søre Kamvei og Starefossen. Flotte navn, ikke sant? Jeg klarer nesten ikke å løsrive meg fra utsikten og i likhet med veldig mange nyter jeg det jeg har framfor føttene mine. Jeg skuer i retning "min" bydel og tenker at jammen er jeg heldig som har dette nesten rett utforbi stuedøren.

5 kommentarer:

Jill Kristin Ø.Remme sa...

For en vakker tur med fantastisk utsikt. Og den steinveien var utrolig spesiell og ikke minst veldig fotogen ( damene også altså!!!! :))

Jammen har vi hatt en nydelig dag:))

Flott uke til deg:))

Rune Eide sa...

Nydelige bilder fra en fin rute. Du er alt for sprek! :-)
Min eneste unnskyldning for at jeg ikke gjorde det samme var at jeg var i litt sydligere egne - der det stort sett regnet ...

Irene sa...

For en utsikt .... utrolig flott turområde. Burde tatt meg en laaaang ferie og fått tid til en slik topptur :)

Ha en fin uke, snuppa!

Ireneklemmer fra øst

Viola sa...

Over 500 moh du, det er rimelig høyt kan man si! jeg fikk så lyst å gå på den stien som er støpt opp der! :) Savner nok fjell her i oslo også, har da fjell her også, men ikke slike nakne fjell over tregrensen. men her er store dype skoger da :)

og varder? de elsker jeg også, jeg kysser dem ærbødig hver gang jeg møter på en, og de har vært noe veldig spesielt siden jeg var ei lita jente :) og så dem for første gang.. :))

vakker billedserie Gawo! :)

Ha en flott november! :)

Eli Kristin Magnussen sa...

Wow, så nydelige bilder fra vakre Bergen! :) Har knapt vært i fjellene der. Står på turønske-planen min! Fantastisk utsikt og herlig stemning. Herlig med mange typer vær på samme tur, he-he!

God tursesong til fots fremover! ;)