søndag 17. mars 2013

Varderekken til Gullfjellet

Forrige søndag var jeg til fjells igjen. Strålende sol og -8 gr. Jeg startet turen  fra Osavatnet og gikk veien oppover mot Redningshytten. (Jeg har vært her før :-) Ganske god stigning men fint å gå.
Dette er en av rutene en kan gå for å komme til Gullfjellet. Jeg og flere med meg hadde kun skistaver denne dagen og det var mer enn nok for føre var knallhardt.
På veien oppover møter en den ene varden etter den andre. Det var Anton Berge, "Kongen av Gullfjellet" som var pådriver for å bygge alle vardene.
Arbeidet startet i 1929 og det ble bygget 160 varder i området mellom Gullfjellet og Totland i tillegg til 6 kjelkehus. Små kunstverk i naturen, som er viktige å ha når  været ikke er så bra som dette.
 Her oppe kan været skifte fort og når snøfokk og tåke tar utsikten er det bare å sikte seg inn på neste varde. Hver og en har nummer på toppen og da er det lett og finne ut hvilen retning en går i.
 Jeg siktet meg inn på Austefjellet (808 moh) og her står jeg på toppen. Utsikten var storslått. Jeg så både Ulriken og langt vest i havet. Vinden tok godt tak denne dagen så jeg satte snuten nedover  igjen ganske raskt.
 På nedturen var jeg selvsagt innom Redningshytten. Hytten er alltid åpen, og på søndager er det i tillegg salg av både mat og drikke. I solveggen fikk jeg selskap med mange som kosa seg både med appelsiner og kaffekoppen. Så hvorfor dra langt avgårde når Bergen har sånne fine turområder innen rekkevidde. Jeg kommer til å ta en ny tur når våren kommer.
Og en vakker dag går jeg helt til Gullfjellstoppen!

6 kommentarer:

Rune Eide sa...

Imponerende utnyttelse av en vakker dag! En blåfarge som nesten ikke er sann :-)
Jeg skulle ønske jeg var like sprek ...

Anne sa...

Åsså til fots da gitt, det var uventet sånn på høyfjellet.

Vært en tur for meg å det der da, som ikke får til å bruke skistaver, tøft!! ser helt villt ut med terrenget der jo... varder å greier :-)

Jill Kristin Ø.Remme sa...

Jeg elsker varder og jeg likte utrolig godt navnet "Gullfjelltoppen"

Fineste turen, ja her kunne du sakten trengt litt eple og kanelsuppe:))
Som ikke er så veldig hjemmelaget, men kjøpt på pose i sverige:)))

Noen handler vin på harryhandel, jeg handler tursuppepakker:)) hehe:))

Godeste påsken til deg når den kommer:)))

Irene sa...

Spreka! Vet ikke om jeg hadde klart å holde følge med ei fjellgeit som deg! Og så flotte turbilder!

Jeg er på Oddane nå og vi har åpnet opp "sommerstua" for sesongen. Fremdeles flere minusgrader, tenker på at vi i fjor på samme tid ruslet rundt her i shorts og t-skjorte og krokusen blomstret. Men påske blir det i år også .... for vår del starter ikke påskeferien før på langfredag!

God påske, snuppa!

Irene

Irene Sletvik sa...

For noen flotte turbilder :)
Er flott denne turen til Gullfjellet.

Viola sa...

Har du sett da!! for et landskap og så vakkert det er! du er skikkelig sprek, skjønner jeg!

Jeg nøt bildene! imponerende! :)