mandag 10. desember 2007

Norangsdalen

Har du tid ...eller behov for en pause midt i julestria? Jeg inviterer deg med på tur til Norangsdalen. Tenk deg at vi alt har vært i Ålesund og så drar vi videre og innover Hjørundfjorden. Her ved fjorden skal du få slappe av, samle krefter og riktig nyte alt du ser rundt deg. Kanskje sender du lange øyekast opp mot Hotell Union Øye og drømmer om myke senger og ren luksus. Men nei, luksus har vi ikke råd til midt i julehandelen. Det får bli til en annen gang. Så kom igjen nå. Jeg hadde tenkt å ta deg med innover her. Smalt, spennende og nesten litt nifst. Synes du ikke? Strekker du hals og legger hodet godt bakover ser du kanskje til toppen av fjellveggen. Nå er vi inne i selve Norangsdalen. Her ved Stavbergsetra hadde jeg tenkt at vi skulle ta en stopp. I gamledager bodde det tenestefolk her, den gang de drev med geiter og kyr. Den gang da de kjørte melken ned til Øyakaien. Fortsatt hender det at noen bor her en og annen natt. Gjerne i høstjakta eller når det er langtur i fjellet på gang. Det er nå utrolig idyllisk her. Hva om vi setter oss litt midt i sola og bare nyter at vi er til . Og så kan jeg fortelle deg om de 30 bukkene Bruse som skulle til seters og gjøre seg fete...
Da er eventyret slutt. Nå er det hjem til julebaksten og alt som hører med. Vi kan bli fete av det også.

19 kommentarer:

Anonym sa...

Det var litt av en tur! Et velkomment avbrekk i julestria og en kjærkommen anledning til å la tankene fly. Ser fram til din neste utflukt. Spennende!!
MC+

FO - 2 sa...

Takk for en flott tur.
Dette er Norge på sitt beste.
Og det er sannelig godt med ett avbrekk. :)
Urasetra var ett ærverdig og fint sted.
Der kunne vi vært budeier du... ;)

Men, ok tilbake til dagen i dag.
Ingen kakebaking, men bytur med jentene. ;)

God dag til deg! :)

Rune Eide sa...

Tusen takk for en koselig tur i et område jeg aldri har vært. Det må jeg se å få gjort noe med.

Petunia sa...

Så vakkert! Vi lever i et vidunderlig land og så mange steder jeg ikke har hørt om.
Takk for at du tar meg med!

Anonym sa...

wonderful captures, wonderful place

ArneA sa...

HURRA! HURRA! HURRA!
Endelig noen som har forstått at Nordangsdalen er Norges flotteste dal.
Flotte bilder selvfølgelig, men det får du jo til overalt
:-)

Petunia sa...

Tusen takk for sjokoladen!!!Hehe!
Har akkurat duppet av en halvtime og sitter her med en kopp kaffe og skuler bort på sjokoladen... Skal, skal ikke?? Skitt au! Det er desember!!!

Anonym sa...

Nydelig tur! Tusen takk.
Og jepp, med min alternative julebakst går det fint an å bli fet også... :-§

Marie sa...

Fantastisk å få vere med på tur, ein liten pause midt i julestria! Nydelege bilete! Steinbuene er så fine og ligg nydeleg i terrenget. Dei kunne det før også utan arkitektar, då tenkte dei praktisk. Resultatet er ofte vakkert!

Ha det fint :)

HildeS/Frøken Fryd sa...

Takk for ein flott tur med nydelege bilete.

Anne sa...

Tur vil jeg altid være med på. Koste meg virkelig på denne. Faktisk steder jeg ikke har hørt om, og som jeg kunne tenkt meg og besøkt...

Lengter faktisk til våren igjen jeg nå, men snart snur jo sola, jippi!!!

Har sagt det før, og sier det igjen... skulle drevet med Norgesreklame du !! Solgt reiser og laget reklame for Norges vakre land utenfor våre grenser.

Synes faktisk jeg ser deg for meg... i skinndress på sykkelen, men 7 japanesere med fotoapparat i sidevognen :-)))

Berit T sa...

Utrolig hvor flott vi har det i dette landet.
Spennende med de gamle husene, måtte vært artig å ligget over på en sånn plass, visst det er for utleige da...
Kos deg videre i julebaksten, her lukter det nylaget kanelbrød, kjempegodt!!!

Pernille sa...

Tusen takk for kommentaren din i bloggen min. Den varmet virkelig. Ja bare kom oppover, så skal jeg vise deg stedet;)
Dine bilder fra Hardanger varmer virkelig hjertet mitt:) Balsam for sjelen min:) Utrolig flott tur du har vært på også! Tror jeg på ønske meg motorsykkel i tillegg til kamera! Hi hi. Ha en flott kveld:)

9na sa...

Vakkert!!!

Anonym sa...

Herregud så fint!!! Jeg må sende linken til bloggen din til min svigerinne i USA, nesten så en får tårer i øya her jo! *gul¨p*

GAWO sa...

*smiler* Så glad jeg er for at dere tar dere tid til å bli med på tur nå midt i all travelheten og samtidig legger igjen mange gode ord som gjør at jeg får lyst til å reise på flere turer. Takk fil hver og en av dere for følget

Anne-Berit sa...

Så kjekt å få være med på tur,og for en natur.Det må være herlig å suse avsted på en motorsykkel og oppleve naturen på den måten.Blir gjerne med på flere turer jeg...

Texel in vogelvlucht. Gerard sa...

You have made beautiful pictures of your fantastic country.
Thank you for visiting mij blog(sky watch). I'm also driving a motorbike. You can see him (or her) on my blog. Its a'n BMW R90s daytona.
Have a nice wekend.
Gerard

Einar Arve & Co. sa...

Flotte bilder, men det er ikke urasetra du har tatt bilde av. Setra på bildet heter stavbergsetra