søndag 31. august 2008

Låtefoss

Har du noen gang kjørt R13, opp eller ned dalen til Odda, og stoppet ved Låtefoss? Det er vel verdt et stopp der. Denne mektige fossen er "Kongen" blandt fosser. Den deler seg høyt der opp i fjellsiden og kommer brusende nedover i en tvillingfoss og kaster en sky av yr over veien, Spaserer du på broen er du sikker på å bli våt. Og på broen MÅ du gå. Jeg var der nå på lørdag og kikket på fossen og siden det er tid for "Broer som binder" måtte jeg ta broen nærmere i øyesyn også. Jeg ble imponert av det fine steinarbeidet Dette er håndtverk av ypperste klasse . Så neste gang du er ved Låtefoss må du stoppe opp og nyte synet både av broen og fossen.

Og står du der lenge nok får du kanskje et glimt av selve Huldra der oppe i fossen. Flere broer får du se om du besøker denne bloggen

20 kommentarer:

Anonym sa...

Flott foss! Er det slik huldra ser ut nå. I min ungdom hadde hun lang kuhale som hang ned under stakken. Men forandring fryder!!

Huldrekongen

FO - 2 sa...

Norsk natur på sitt beste dette!
Utrolig flott!
Imponerende byggverk denne broen ja. Også huldra er i sitt rette element her. ;)
Fine bilder!


P.S.
Øystein Sunde og en gjeng "stranda" visst omtrent der en gang.... ;)

ArneA sa...

Herlige bilder.
Blond?
:)

Rune Eide sa...

Veldig hyggelig å se et sted man har vært (og blitt våt). Bra at du tok en tur utenfor broen og skikkelig vist hvor vakker den er.

Har jeg ikke sett den huldra der før, tro??? ;-)

-----

Very nice of you to show a bridge and place were I have been (and become wet). I appreciate it that you also took a stroll in the area around the bridge and the waterfall to show how beautiful the area really is. An the hulder tops it all... ;-)

Ivar Østtun sa...

Flotte bilder i flotte omgivelser. Vakker bro. Og ei hodeløs Hulder :-)

Pernille sa...

Ved Låtefossen har jeg stått mange ganger i mitt liv! Og jeg er like forelsket i den hver gang. Den er noe med det vakreste dere har der nede på sør-vestlandet:) Nydelige bilder som gjør godt i sjela:) Tusen takk, Gawo:)

Som mine dager er sa...

Utrolig fine bilder av en trollsk foss under ei god gammeldags bro! Herlig at du får dem så stor på bloggen din også! Og tenkt at du klarte å knipse med et bilde av huldra også. Snakk om flaks!

Klem fra Marit

Anne sa...

Nei har du sett, og jaggu skal vi bli flinkere til å ta oss tid når en planlegger neste tid.... "en kjører E6, den strakaste vei..." som nortrøndergruppa DDE synger. Ikke liker jeg gruppa og ikke liker jeg hldningen heller :-)

Nydelige blinkskudd som vanlig fra dine kanter.

Anne sa...

Sko laus du da stakkar :-)..., men med dine vakre små tær løper du sikkert lett allikevel.

N.B.
Trå nå bare ikke på tærne til en trønder, de må værnes om ja!! Du hvor flott han var :-)

Anne sa...

Blond skriver Arne??? skulle tro han var opptatt med helt andre ting, timeplan hele høsten stakkar.

Anne sa...

Nei, nå kommer jeg igjen... for som Huldrekongen skriver??? hale under stakken... transe i yngre dager???? tenkte jeg da...


...men sjønner ja skjønner kan du skjønne

GundaM sa...

Å herligheten du, for et nydelig bilde(det første) Der kunne jeg gjerne ha tatt meg entur og kikka og kikka og kikka ja!

Meg, slite meg ut...? Neida, har jo energi til en hel armè innimellom så her gpår det stort sett i hundre....men viktig den halvtimen for seg selv på morgenen da!

Nettopp kommet opp fra kjelleren eter å ha mala tre vinduer og fem dører... Lettere ddopa nå, men imorgen kommer min mann hjem da får han ta det tyngste;0)

treffes vi på Sotra eller...? Håper på det!

Turid sa...

Nydelige bilder!
Flott blogg du har. Jeg kommer nok tilbake! ;)

HildeS/Frøken Fryd sa...

Låtefoss, ja den er det veldig lenge siden eg har besøkt.
Flotte bilete:)

Petunia sa...

God moren nabo!
Herlige og flotte bilder. Jeg har ikke vært der, men det fristet veldig å ta en tur og titte.

PERBS sa...

Very nice! I read Rune's comment to know what it was. Your photos were very nice.

I can't speak Norwegian so you probably don't want to come to see my entry but just wanted you to know I was here.

Paulie

Anonym sa...

For en tur!! Er helt henført, takk for at du delte turen med oss.
En fin dag te dæ!

randi K design sa...

Herlig foss, har vært der mange ganger, og stopper alltid!
Alt er bra her, Gustav lenger øst, og gjorde heldigvis mindre skade enn forventet!

@__EY__ sa...

Heisan,

tok de samme bildene
selv jeg, i sommer,
håper du også fikk
med deg den nye gangstien
til ett høyere parti,
hvor det var kafè før,
og hvor du kommer nærmere
drønnet av fossefallet.

Au revoir.

Anne-Berit sa...

Jepp,der har jeg vært,engang i min forrige ungdom,hehe.Er så enig med deg,det er en fantastisk vakker foss,og den dagen jeg var der sist,sto turistene i kø for å ta bilder.Bildene dine derfra er superfine.Ha en fin dag!