lørdag 11. oktober 2008

Skudneshavn

Skal jeg ta deg med til Skudneshavn? IMG_0975
Den lille byen med stakittgjerder og hvite hus. La oss skru tiden tilbake 14 dager. Da var jeg der.
Helgen var bestemt for en MC tur med 3 gode venner (les: godt voksne gutter), men selv om det var lovet regn drog vi avgårde. Sørover til Skudneshavn. Vel ut av Bergen lettet været og holdt seg fint.... nesten hele helgen.
IMG_0997
Da vi ankom sent på kveld kjørte vi ned denne bakken.
Pent og pyntelig for smalt var det gitt.
IMG_1011
I Reinertsenhuset skulle vi bo. Tenk, et helt hus for oss selv.
På hjørnet ligger "Verdens minste kafe", men den var desverre stengt.
Sesongen var over for i år.
IMG_0995
Innomhus svarte alt til forventningene.
Kjøkken, flere soverom, store stuer og med utsikt til en rolig gate.
Rett og slett trivelig.
IMG_1000
Lørdagen brukte vi til å rusle rundt. Heldigvis fortsatt opplett. Tenk å bo sånn.
Rett i sjøkanten. Jeg kan lett forestille meg hvor deilig det er når solen skinner og sommeren er der.
IMG_1015
Men fortsatt var det en smak av sommer.
IMG_0976
Butikkene jeg hadde tenkt å besøke var stengt for sesongen men hva gjør nå det når det var så vakkert som dette i gatene.
IMG_1016
Turen hjem søndag gjorde vi ekstra lang. Da kjørte vi via Hardanger. Og like før Odda ble det en ekstra lang pause. For når utsikten er sånn som dette klarer jeg nesten ikke å rive meg løs. Lurer på om dette ble sesongen siste langtur?

21 kommentarer:

Anonym sa...

Så nydelig!!! Flotte bilder og du forteller så fint også.
Jeg takker for turen og blir absolutt med på flere :)
God lørdagskveld!

HildeS/Frøken Fryd sa...

Tusen takk for fine ord Gawo:)
Skudesneshavn eller Skudnes som dei lokale seier, er ein fantastisk flott by.
Eg var der i sommar i lag med Beritsøster når Skudefestivalen var.
Yrande folkeliv, og masse flott og sjå på, og litt å kjøpe:)
Så du må ta deg ein tur til sommaren når alle kafèane og galleria har ope.
Og så svinger du ein tur innom Frøken Fryd og får deg ein kopp kaffi på heimvegen:) Det er 10 min å kjøre fra der du svinger av E39 fra Bergen og inn på E134 innover mot Oslo.
Flotte bilete fra Skudnes, og der vandrar ein rundt i flotte motiv:)
Ha ei fin og god helg.
Klem H.

M.E.V. foto sa...

For et nydelig sted! Flotte bilder:)

Anne sa...

Har du sett på maken til idyll!!Bildene dine tar helt pusten fra denne damen, og så gjorde denne plassen også. Du så flott det var. noe annet en den Glovben i Sverige i alle fall, ikke mye smårutete vinduer der nei :-)

FO - 2 sa...

Ett sted som oser av idyll! :)
Nydelige bilder!
Der kan man virkelig kose seg ja, ser jeg.

Og du.
Jeg tar "oppdraget".
Skal kjøpe inn mye løker til båten.
På en betingelse.
At jeg får smake på kaken.
Så, kan jeg ta med kaffe. :)

God søndag!
Klem.

Ivar Østtun sa...

Flott og sjarmerende med slik bebyggelse.
Som svar på diit spørsmål så var jeg på landjorda da jeg tok bildet. Er et stup/utkikspunkt i Bymarka som heter St Olav Spranget. Veien du ser er veien mellom Trondheim og Byneset :-) Ha en fin søndag

ArneA sa...

Vakkert ja, men tomt og stengt?
Fant dere ikke engang en katt?
Menneskene mangler!!!!!
Først da blir det by.

Rune Eide sa...

Et nydelig område - vel verd både tur og ikke minst dette koselige innlegget. Roser, stakittgjerde og det hele.- Et lite stykke Sørlandet på Vestlandet.

Veldig bra!

Ivar Østtun sa...

Vet desverre ikke hvor den gården ligger, men det kan jeg sikkert finne ut av. Jepp fant den(tror jeg) på 1881dåttenno. Søkte på Isak Stene som er den ekte bonden på gården og fikk opp et kart hvor han bor :-) Stene Gård.Vil du sende ut en utskremt blogger på Fotosafari ;-)

Turid sa...

Skudeneshavn er virkelig idyllisk! Vi var der i sommer. Ruslet rundt i gamlebyen og virkelig storkoste oss! Spiste varme ostehorn på kaien og handlet flott brukskunst. (Verdens minste kafe var steng da også...)
Har noen bilder på bloggen min, under ferie.
Takk for at du minner oss på hvor koselig der er.
Ha en fin søndag! :)

GundaM sa...

øsses, er det mulig...?
Så enormt vakkert, men så er du flink til å ta bilder og da ;0)

Her skulle en ha blitt med entur ja ser jeg.

Ha en flott søndag!

GundaM sa...

Her har det regna fra morgenen av, men flott no. Er på tur ned i kjelleren;)

Petunia sa...

Nydelig liten by og det minner meg om e blanding av Gamle Bergen og Sandviken. Takk for omvisningen! Det er så lenge siden jeg har vært der:)

Marie sa...

Skudenes er vakker same kva tid på året det er, men om sommaren er det eit yrande folkeliv i tillegg.

Nydelege bilde! Ser me har fotografert i same svingen eg og du, hehe.

Ønskjer deg ei fin veke framover :)

Tone sa...

Nææ...har du vært i Skydnes. Gu så gøy å sjå desse bildene. Før var eg deg ofte, men det er lenge, lenge, lenge siden det.
Har ofte lurt på om Verdens minste kafe eksisterer fortsatt, og fekk jo det bekrefta :)

Takk for turen!!
Er det ikkje koseleg i Skudenes vel?!!

Som mine dager er sa...

Sukk, så fint. Noe så idyllisk og flott. Jeg får lyst til å reise dit ved første og beste anlendning - har jo aldri vært der må vite. Jeg har sånn sansen for småhusbebyggelse, særlig når det er så gjennomført som dette med hvite hus og små stakittgjerder rundt. Blondegardiner og stemningsfullt innendørs.

Et flott innlegg igjen fra deg.
Ha en flott uke min venn. Klem.

Sologbolig sa...

Så enig, så enig, Skudesnes er virkelig idyllisk. Er ei stund sidan eg har vert der no, ser at eg må ha meg ein tur. Ser at du har stoppa ved Sandvinsvatnet på heimturen. Ha ein fin kveld (oi, det er visst natt!!)

9na sa...

Guri så vakkert!!! Skikkelig idyll og koselig. Og vakre bilder har du som alltid.

Sologbolig sa...

Hei igjen. Jo den turen du kommenterte hos meg, er på andre sida av vatnet du kjørte langs (Sandvinsvatnet). Du kjører langs vatnet, men etter brua tar du ikkje nedover mot Odda, men til venstre mot Campingplassen og Buer. KJører så mot Buer langs vatnet på andre sida til du kommer til Jordal (gårder og hus). Med ein gang du har passert ei smal bru, så er det eit kryss. Ta til venstre mot Strand (IKKJE Buer og Buerbreen). Kjør omtrent til vegs ende. Der går det sti oppover(sikkert sleipt no).Kjempeflott utsikt. Ligger noen stølar og hytter oppå der. Det er ein fin tur.

randi K design sa...

Herlig liten by! Har vaert der endel ganger, men forbinder den mest med ferjekoe og sjoesyke..

Heidi sa...

NYDELIGE bilder fra en vakker liten by! Tusen takk for turen!