mandag 23. juli 2012

Slagghaugene på Røros

Alle som en eller annen gang har vært på Røros har tatt turen opp på Slagghaugene. De ligger tett inntil byen og helt inntil Smelthytta og elven. Etter at koppermalmen hadde gjennomgått en omstendelig prosess i Smelthytta stod en igjen med slagget. Og det var jo ikke så lett å bli kvitt det, og heller ikke så viktig. I dag hadde vi kalt det avfall, men den gang tenkte en ikke som nå og haugene hopet seg opp. Og i dag ligger haugene der, fredet og er kommet på UNESCO sin verdensarven liste.
 Haug og haug... de er store som fjell, men heldigvis lette å bestige.
Når en kommer opp på en sånn topp føler en seg liten. Utsikten er det ingen ting å utsette på.
 Jeg som er så glad i stein måtte så klart kikke etter om det fantes en liten spesiell bit som jeg kunne ta med meg hjem. (lurer på om det var lov.....)
Etter Slagghaugene reiste jeg videre til Rondane...
 og ble på nytt imponert av topper. Men de lot jeg ligge i fred.

7 kommentarer:

Jill Kristin Ø.Remme sa...

Vakre Røros:)

Har en liten stein fra slagg haugene der jeg også, så om du blir bøsta så får du sladre på meg så kan vi sitte inne sammen og dele tanker om turer i vår vakre natur:)) hahahaha:)))

Ha fine Gold(en) Wing(s)turer:)))

Jeg teller ned til fotosafari I Karoti:))) og sol:))) skal si det er grått om dagen her. Men det var sol på yr til i morgen...:))))

FO - 2 sa...

Ja, minner må man ha plass til i lommen. Eller dypt inne i hjertet et sted...
Flotte bilder (igjen) og fine skildringer fra turen din.

God tirsdag!

Rune Eide sa...

Folkene viste virkelig dimensjonene på de haugene. Alt dette er et kulturminne som må tas vare på. men de kunne sikker avse en stein eller tre til deg :-)

Irene sa...

Imponerende, rett og slett! Neste gang jeg besøker Røros, skal jeg bruke mer tid og se mer, helt klart! Og det kan også hende at en stein finner veien ned i lommen min også :)

Ireneklemmer

Turid sa...

Har aldri vært på Røros - takk for at du tok mæ med, ikke har æ sett bilder av slagghaugene heller , selv om en rett som det ser innslag fra Røros på Tv. God sommer videre-æ henger bak på , å får stadig se nytt landskap ved hjelp av deg.

Anne sa...

En bare må ta en tur dit igjen. Slår til som den reneste turistsjefen for Bergstaden du jo :-))) atmosfære og så ekte på en måte, noe jeg liker veldig!!

Slagghauger finnes mange av i vårt distrikt å vettu. Fra den tia det var gruvevirksomhet på Løkken Verk, og jeg vet de steinene er fredet så..., sikkert nok her også, he he men ser da ut til at det er noen å ta av :-))

Ferietid og godvær i Trøndelag i dag. Dagen har vært nytt på terassen i bare fred og ro, litt med pc, og nå med friske Lensvikbær i tillegg, friste friste...

Varm sommerklem til deg kjære A

VALKYRIEN sa...

Artig - har nettopp vært der jeg også! Tok ikke særlig bilder av slagghaugene i år, siden jeg knipset dem i fjor! En sjarmerende by, Røros.
...og jeg tror faktisk det ikke er lov å ta noe fra slagghaugene....men må man så må man! :-)