Året er 1907
og veianlegget over Tokagjelet er åpnet. Det har tatt mange år med arbeid å få laget en sammenhengende kjørevei fra Bergen til Trengereid, over Kvamskogen og til Norheimsund i Hardanger. Det vanskeligste stykket på veien er de 3 kilometerne gjennom Tokagjelet. "det var en luftig arbeidsplass for anleggskarene. De ble firt ned fra fjellkanten i sele, slik at armene var fri. Feiselen som de slo på boren med var også festet i tau. Det var handboring, og i hardt fjell kom de gjerne bare halvmeteren på en dag. Når boreholet var langt nok var det å legge i en liten dynamittgubbe og sprenge et lite brennehol. I brenneholet var det plass til mange bubber. Så kom lunte og fenghette på plass, men lunten var ikke loenger enn hun måtte vere. I en fart ble karen som ladde dradd oppetter fjellveggen før salven gikk av. Nå kan en komme fra Bergen på 9 timer. Først 1 1/2 time med tog til Trengereid og så 7 1/2 time med hesteskyss derfra. I 1909 kjøper hotelleier Nils N. Sandven en firesylindret "Wildhof" Med den bilen kjører han Trengereid- Norheimsund på 3 timer.
Anno 2007. Jeg kjører Bergen - Norheimsund på en god time. Tokagjelet er lagt i 4 tuneller (de kom på 1960 tallet) og de aller fleste biler suser opp- eller nedover uten tanke for den spennende gamleveien som ligger der på utsiden slik den alltid har gjort. Jeg tar meg tid til en stopp.Her er det ikke mye som er forandet.Selve Tokagjelet er en kløft som elven har gravet ned gjennom skiferen. Det er stupbratte fjellsider og hvordan anleggskarene klarte å lage en vei her for 100 år siden er mer en hva jeg begriper. Men de klarte det så fint.
Til og med tunneltakene ble fine og runde.
Men lys i tunnelen hadde de ikke!
søndag 14. oktober 2007
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
13 kommentarer:
ENDELIG!
Har ventet på nytt innlegg og hadde tenkt å sende deg en mail i dag og si at jeg savnet bloggingen din!
Fantastisk fint og lærerikt innlegg. For noen arbeidsforhold de hadde på den tiden...hvor var "Røysla" da?!!! Det er lenge siden jeg har kjørt ned Tokagjelet selv om vi er i Nordheimsund en gang i løpet av sommeren. Vi pleier å komme inn langs med fjorden.
Nei, tunnelene er ikke det de en gang var! Når det gjelder tuneller, vet du at det er 39 tunneler mellom Bergen og Voss og 41 mellom Bergen og Eidfjord(kan være forandring på det siste eksempelet - sist gang vi telte var i 2000) Man skal ikke være redd for tunneler når man bor på Vestlandet, nei!
Takk for en fin tur og for reise tips. :)
Flotte bilder fra norsk natur og fra en svunnen tid....
Å, jeg elsker å se på gamle bilder, og høre på hva de gjorde før. Tenk bare hvor lett alt er for oss i vår tid. Vi tar jo alt som en selvfølge, og er skikkelig bortskjemte.
Ganske skummel vei, må jeg si, men sikkert verdt turen!
Petunia: jeg har ikke hatt så mye tid til blogging i det siste, men her er jeg!! Jeg har aldri talt tunnelene, men har fått med meg at det er mange. Nesten litt for mange. Og når de blir så laaaange som 2,5 mil blir det skummelt synes jeg.
Ida: Hyggelig at du ble med på turen.
Sylvia: jeg liker også gamle bilder og det kan godt hende at jeg finner fram flere og viser de her.
Tusen takk for hyggelig kommentar i bloggen min. Jeg kommer nok til å legge inn innlegg når jeg føler for det, så helt borte blir jeg ikke.
For en fantastisk vei, tenk for noen arbeidsforhold de hadde..... Nydelige bilder. Skulle gjerne ha besøkt den flotte veien:-)
Ha en flotters dag.
Klem
Åhhh.. nå fikk jeg nesten hjemlengsel igjen. Har frest forbi i full fart mange ganger, men en vårdag i mai med kald luft, sol og snø på toppene, så stoppet jeg og gikk bortover gamleveien. Det er faktisk over 15 år siden, men bildene dine fikk meg tilbake dit.
Har sagt til min kjære at neste gang vi skal vestover, så skal vi kjøre gamleveien gjennom Hardanger, og ikke over Voss, så han kan få se hvordan man egentlig skal komme seg fra Vallaviktunnellen til Romslotunnellen.
Trøstes min. Nå har jeg lært og kost meg lenge med disse bildene. Skrollet opp og ned en god stund nå.
Tror snart jeg melder meg frivilig som en slik liten dusk (reverompe, eller hva det er..) som henger rundt på alle motorsykler !!
Og takk for at vi får bli med deg på tur vi andre også. Vi får håpe det blir lenge til glatte veier og snø.
Ja, det er litt av ein innsats som ligg bak dei gamle vegane.
Det er veldig kjekt at dei held ein del av dei gamle vegane opne.
Veldig fin post du har lagt ut her.
TAKK FOR TUREN!!
AnKa: Så fint å høre fra deg. Jeg venter spent på et innlegg på bloggen din... men du skal få tid på deg... bare det kommer :-)
Lillefix: Du og din kjære må bestemt ta runden fra Voss om Hardanger. Det er bare sååå nydelig. Året rundt! La det nå ikke bli så lenge til da før dere tar en tur :-)
Anemone: he,he, Du får nå sagt det. Jeg kan bytte ut heksen min som jeg har bak på sykkelen med deg. Heksen har vært med meg på alle turer og er bra sliten nå.
Det er moro å ha selskap på turen...og selv her på bloggen er det fint med selskap.
Tone: hyggelig at du ble med på tur. Ja er det ikke utrolig hva de klarte før. Og tenk på det utstyret de hadde da den gang.
For et flott innlegg! Æ elsker å høre om gamle dager , hvordan de levde o.s.v. Så flott av dæ å dele den med oss!
Gleder mæ allerede til neste tur du tar oss med . Flott helg til dæ!
Noe så fantastisk! Den veien bare MÅ jeg gå en gang, ble helt bergtatt!
Kjempefine tunnelbilder! Fikk veldig lyst til å besøke stedet!
Passed by this road a LOT of times.
Never heard about. Decided to make a moped trip asap, Bergen > Trengereid > Hardangerfjord by little roads... where is the access of those old parts ?
like shown here? 4 parts in parralel of the new road ?
http://polsak.ivest.no/polsak_filer/2009%5CKURE%5C2009013410-686222.PDF
Takk for hjelpen § if you know other roads like this around bergen tell me. I know there is one in Bergsdalen but I refuse to drive with my moped from Trengereid to Vaksdal, way too dangerous. At least between Bergen and Trengereid there is paralell roads.
Thomas
Legg inn en kommentar